$theTitle=wp_title(" - ", false); if($theTitle != "") { ?>
In: Diverse
20 Apr 2010Anul trecut am cumparat o masina cu cutie automata tip-tronic ( automat + manual secvential ). A durat putin pana m-am acomodat. Astazi pot sa spun cu mana pe inima ca nu m-as mai intoarce la o cutie manuala. Scriu acest articol sa va incurajez sa faceti si voi pasul acesta.
Cred ca motivele principale pentru care romanii detesta cutia automata ( desi n-au incercat una vreodata ) sunt urmatoarele:
– asa le-a zis un prieten
– sunt destul de traditionalisti cand vine vorba de masini
– se cred soferi mai buni ca Shumacher, cu reflexe mai rapide decat un computer
Ca orice lucru in lumea asta cutia automata are avantaje si dezavantaje. Am sa le prezint mai jos impreuna cu opiniile si experientele mele.
Dezavantaje:
– Trebuie un timp de acomodare pentru cei care sunt obisnuiti cu cutia manuala. Cel mai frecvent reflexul soferului e sa apese ambreiajul, dar aici nu exista si nimereste in pedala de frana, o frana brutala care te poate arunca pe parbriz. Atentia la manevra asta pe autostrada !
– E mai scumpa de noua, dar mai ieftina de second. De noua platesti angrenajele mecanice, de second e plina piata de ele in Europa si astfel pretul e mai mic ( comparand fix acelasi model ).
– Intretinerea e mai scumpa. La 60.000 km trebuie schimbat uleiul din cutie, altfel exista riscul defectarii ei. Sunt sensibile ele conceptual, cu atat mai mult trebuie intretinute cu atentie.
– Consuma o parte din puterea motorului pentru partea mecanica. Daca e de ales intre doua motorizari, mergeti pe cea mai mare.
– Schimbul treptei de viteza e teoretic mai lent. In functie de generatie diferenta s-a redus semnificativ, astfel incat la noua generatie diferenta e neglijabila. Insa toate aceste calcule sunt teoretice. In practica situatia sta complet diferit, vezi mai jos mituri false.
– Nu poate ghici daca vrei sa cobori 2 trepte de viteze simultan ( din a 5-a in a 3-a ). Manual poti sa faci asta cu riscul sa-ti strici masina daca e supraturata in a 5-a. O cutie automata va trece din a 5-a in a 4-a, apoi din a 4-a in a 3-a. In aceasta situatie categoric e mai lenta ca trece prin 2 trepte. Insa eu n-am simtit niciodata nevoia asta, un motor cu cai suficienti ar trebui sa duca suficient in treapta imediat inferioara.
Avantaje:
– Confort sporit la condus. Cel mai spectaculos e in oras. Relaxare totala. Desi ilegal, poti vorbi la telefon/manca o felie de pizza in timp ce conduci, pentru ca nu trebuie sa schimbi viteza ( desi pentru un stangaci n-ar fi fost o problema ).
– Conduci masina DOAR din pedala de acceleratie. Masina invata efectiv stilul soferului si modul in care apasa/bruscheaza pedala de acceleratie si raspunde in functie de acest comportament. Astfel simpla smucire a pedalei, chiar daca nu pana jos, va provoca schimbarea treptei. La ridicarea piciorului de pe pedala reactia masinii depinde de modul in care e masina D=drive sau S=sport. In mod sport o tine turata inca o perioada in cuplu pentru reactie rapida, in mod drive schimba imediat in treapta superioara pentru consum de carburant optim. Trebuie ceva timp pana te obisnuiesti, mie mi-a luat cam o luna pana am simtit efectiv masina doar din pedala.
– Poti folosi masina la adevaratul ei potential pe care daca nu esti sofer profesionist poate nu l-ai atinge niciodata. Asta deoarece computerul motorului e setat sa schimbe in parametri optimi dati de constructor, tinand cont de 100 de parametri de functionare, ceea ce soferul roman „destept si orientat” putin probabil sa stie. Este singura masina cu care am scos intr-adevar timpul de pe hartie la acceleratia de pe loc ! La manual am incercat mai demult cu un prieten la doua masini si nu am reusit nici unul. Motivul este clar, nu suntem Schmacher, nu am stiut acea fractiune de secunda in care trebuie schimbata. La automat, trebuie doar sa apesi pedala la fund si s-o tii acolo ( important: in mod sport, cu traction control dezactivat, pentru masini cu turbo seara pe racoare ! ). In linie dreapta va asigur ca sunt putini care va vor intrece ( cu motor identic ). RESPECT pentru cei care pot sa faca asta!
– Pentru soferul sportiv, recomand modul SPORT. O sa va creasca adrenalina instant. Masina se schimba radical, parca e alta masina decat in mod Drive. Pentru cei cu pretentii de pilot se poate folosi modul de schimb manual secvential ( sus-jos ). Personal prefer modul Sport decat sa schimb manual. Atentie ca e semi-manual pentru ca nu va lasa sa o subturati ca s-ar distruge motorul, si face down-shift sub o anumita turatie ( nu e deranjant, trebuie doar acomodare ).
Mituri false:
– Nu poti sa o pui in punct mort. Fals! Exista pozitie neutra si se poate tracta ca orice masina debreiata.
– Masina e mai lenta. Fals! Teoretic este pe hartie, practic nu se simte. Pentru cei care vor condus sportiv si reactie imediata trebuie lasata in modul Sport, altfel in mod Drive va reamintesc ea schimba IMEDIAT ce ridicati pedala ( ceea ce la manual cu siguranta nu faceti ) si de aici acea impresie ca raspunde mai lent. Dar ea face 2 operatii in plus, schimb in sus, apoi inapoi in jos. Deci pentru reactie imediata =mod Sport.
– Consuma mai mult. Fals! Consumul e la fel, poate chiar mai bun daca e condusa in modul Drive. In modul Sport consuma mai mult pentru ca o tine turata tot timpul.
– La masinile sport cutia e manuala. Fals! Doar daca cere clientul special manual i se da manual, altfel automata. De fapt tip-tronicul folosit de Grupul VW-Audi e inventat, patentat si vandut de – PORCHE ! Si toate Porche-urile sunt dotate cu aceeasi transmisie automata. La masinile cu putere foarte mare chiar se preteaza mai bine transmisia hidraulica, din cate am inteles de la mecanici sunt mai rezistente la puteri mari de motor. De ce nu folosesc masinile de F1 transmisie automata ? ca nu le de voie federatia, ca maine am putea face masini 100% robotizate si s-ar pierde factorul uman, mai precis eroarea umana, care e cea care face diferenta de cele mai multe ori.
Concluzia:
Daca ar fi sa aleg azi o alta masina as alege tot automata fara sa stau pe ganduri. Poate as incerca automata continua variabila la care au eliminat complet smucitura specifica schimbului de viteza, desi sunt foarte sensibile datorita complexitatii. Toyota are in oferta o generatie noua de acest tip pentru cei pe care intereseaza.
Cateodata mai conduc masinile parintilor/prietenei si imi aduc aminte de acele vremuri. Personal nu vreau sa ma intorc la manual niciodata. Avantajele transmisiei automate sunt categorice in opinia mea. Va incurajez sa incercati o masina automata, dar nu 2 minute pe masina unui prieten ca nu e suficient sa o intelegeti. Cumparati una, cu curaj, nu veti regreta.
Manager, Antreprenor, Investitor, Inginer, Programator, Idealist, Liberal, Trekkie, Gamer, Tanar, Intreprinzator, Intelectual, implicat in proiecte Web & IT si investitii imobiliare.
Cand ceva nu merge bine am speranta ca pot schimba lucrurile.
Mai multe detalii despre mine...
5 Raspunsuri la Elogiu pentru transmisia automata
Alin
aprilie 21st, 2010 at 5:10 pm
un comentariu: mitul ca consumul e mai mare nu e mit deloc. Stiu cazuri de 2 persoane care au avut (e drept nu Audi) masina cu cutie automata si manuala si ambii mi-au spus ca minim cu 20% consuma mai mult la automata in oras mai ales.
La fel un dezavantaj care nu l-ai scris si e f f mare: iti urez succes la revanzare! (oare de ce crezi ca is mai ieftine in europa? tocmai de-aia ca nu se cumpara)
Ciprian Boanca
aprilie 25th, 2010 at 2:49 am
cata vorbarie degeaba pt o concluzie simpla, pe care o stiu toti conneseurii: CUTIA AUTOMATA ESTE PT FEMEI (AND GAYS)
si inca ceva…
„Cateodata mai conduc masinile parintilor/prietenei si imi aduc aminte de acele vremuri. Personal nu vreau sa ma intorc la manual niciodata”
poate ca nu vrei…dar…cand se va strica si se va strica cu siguranta odata si odata…o sa zici mai mult ca sigur ca: nu era mai bine cu manuala totusi
mark my words
have fun, cipriB
Gheara
aprilie 25th, 2010 at 12:21 pm
Toatea masinile sport noi, inclusiv Ferrari, chiar si noul Mercedes SLS AMG, au transmisie continua variabila, si nu au deloc in oferta transmisie clasica manuala. Au mod total auto sau secvential cu comanda pe volan. La timpi de accelerare de 3.2 secunde pe auto, as vrea sa-i vad pe aia care scot 3.1 schimband ei manual đŸ™‚
catalin urs
iunie 4th, 2010 at 12:30 pm
sal!
alin,ti-au zis 2 prieteni ca o cutie automata consuma mai mult in oras?hmmmm….uite iti spun eu, personal ca nu consuma mai mult.EU, nu un prieten ,conduc o masina automata si la 75-78 km/h e in viteza a 6-a.in oras, la 40-50 km/h e in 3-4, depinde de stilul de condus.
cipri:continua sa crezi ce vrei despre cutiile automate, joaca-te in trafic pana nu mai poti cu ambreajul si schimbatorul de viteza.uite 3 persoane care conduc automate nu s-ar mai intoarce la cele manuale(eu, adi, sebi)…nici asta nu iti da de gandit?
in plus, cam tot ce inseamna „supercars” au cutie automata….acuma, crezi ce vrei; dar condu mai intai, macar 1 saptamana, o masina cu cutie automata si mai vb dupa aia, nu vorbi din ce a zis nus’ ce prieten care viseaza noaptea procente (auzi 20%…..) sau ce scriu prin cosmopolitan pentru barbati frustrati care copiaza articole de pe net in timp ce sorb cacao facuta de mama.
Diana
februarie 23rd, 2011 at 6:35 pm
Unde mai pui, ca la drumuri lungi, mai ales pe autostrada, ai pus-o pe cruise si te poti bucura de peisajul pe unde treci, fara sa te ingrijorezi de consumul mare de combustibil, fara sa trebuiasca sa ai in permanenta grija sa nu depasesti viteza. Pe cruise merge constant la aceiasi viteza cu acelasi consum.
Nici eu nu m-as intoarce la cutia manuala sub nici o forma! Cutia automata e o minune… face condusul sa fie o placere!